De do’s en don’ts van een goede praktijkwebsite
De zoektocht naar een tandarts vindt steeds meer online plaats, potentiële patiënten vragen zelfs op Facebook welke praktijk het beste is en willen precies weten door wie ze behandeld worden.
Dental Marketing is niet jezelf te koop zetten, maar constant inspelen op de vraag van je patiënt. Omdat de informatie behoefte van je patiënt steeds meer verschuift naar het online platform, is het dus van belang dat je als zorgprofessional realiseert dat je vindbaarheid op het internet begint met het hebben van een website. Je website moet echter wel aan een aantal eisen voldoen om patiënten te overtuigen zich bij jou in te schrijven en om vindbaar te zijn op het web (lees Google).
Niet mooier dan het is
Een website moet duidelijk, informatief en overzichtelijk zijn. De teksten moeten SEO (search engine optimalisation) opgesteld zijn. Wat dit betekent, leg ik in mijn volgende blog verder uit. Verder moet je website een reflectie zijn van wie jij bent als zorgprofessional en als team. Het moet dus niet mooier lijken dan dat het is. Communiceer geen dingen die je niet waar kunt maken, want mensen zullen teleurgesteld raken als de verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Hele team op de foto
Verder is het voor de patiënt fijn om te weten wie hun zorgverleners zijn. Schroom dus niet om te investeren in een goede fotoshoot en laat alle teamleden een kort stukje over hun zelf vertellen op je website. Bij veel tandheelkundige websites ontbreekt dit essentiële onderdeel. Zorg wordt immers geleverd door mensen.
Laat je zien
Tot slot zorg ervoor dat je website informatie bevat over je behandelingen. Waar kan de patiënt allemaal voor terecht bij jou? Profileer jezelf door te vermelden welke cursussen je allemaal hebt gevolgd, waar ligt je expertise en wat zijn je affiniteiten? Zorg ervoor dat je potentiële patiënt een beeld krijgt van jouw kwaliteiten en van wie jij bent als mens.
Helaas heeft de tandarts zijn imago niet mee en moet je dus bewust het tegendeel proberen te bewijzen. Jij bent wél leuk, betrouwbaar en goed in je vak, bij jou zijn ze aan het juiste adres. Dit heet proactief werken aan je imago. Dit onderwerp zal ik in een van mijn volgende blogs verder toelichten.
DO’S
- Maak een gepersonaliseerde website.
- Plaats foto’s van de teamleden, ook van je assistenten, leg uit wie ze zijn en wat ze doen.
- Maak je menu overzichtelijk en plaats deze bovenaan je pagina.
- Gebruik een footer (voettekst onderaan de pagina) met daarin de belangrijkste onderdelen van je website.
- Vermeld duidelijk je contactgegevens op je homepage.
- Integreer een inschrijfformulier en een mail-me-terug-formulier op je website.
- Plaats een routebeschrijving.
- Vermeld de NZA-tarieven op je website.
- Maak een pagina aan met huisregels en plaats die in je menu.
- Vermeld je betalingsreglement.
- Plaats foto’s van je praktijk, laat deze door een professional maken.
- Gebruik één huisstijl voor je hele website.
- Zorg ervoor dat je een mobiele website hebt.
- Laat je teksten schrijven/controleren door een SEO (zoekmachineoptimalisatie)-professional.
- Plaats een action button (bijvoorbeeld schrijf je nu in, bel me nu).
- Schrijf over je visie en missie.
- Benoem welke kwaliteitsnormen je hanteert.
- Vermeld duidelijk je openingstijden en telefonische bereikbaarheid en spoednummer.
- Laat een professional je website bouwen.
Don’ts
- Gebruik geen gekleurde achtergrond.
- Ga niet voor de standaard door de brancheorganisatie aangeboden website.
- Gebruik niet te veel tekst op je homepage.
- Laat niet iemand standaard teksten voor je website schrijven die totaal niet passen bij jou als professional of praktijk in het algemeen.
- Gebruik geen flash, dit vertraagt je website en daarmee wordt je ranking in Google lager.
- Maak een @bedrijfsnaam.nl email aan, gebruik geen @ziggo, @zonnet, of dergelijke privé-mailadressen voor je bedrijfsemail.
- Schrijf geen lange, onleesbare teksten met vakjargon.
- Gebruik geen stockfoto’s om je website aan te kleden, maar laat een professional foto’s maken van jouw praktijk.
Sona Darbor
Praktijkmanager en marketingcommunicatiespecialist
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
Voorpraktijken doet ‘contractencheck’ bij de inkoop: Minder uitzoekwerk, kwaliteitscontrole en ruime besparingen
26 sep 2023 5 min‘Samenwerking met Voorpraktijken scheelt ons veel uitzoekwerk, biedt een goede…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen