Blog: RENDEMENTISTRY: De tandarts in een peeskamertje
De tips voor efficiënt werken gaan gepaard met aanbod van apparatuur en instrumentarium om het doel snel te behalen. Dit wel tegen hoge kosten uiteraard. Nu bestellen, morgen in huis en sprinten maar. De tandarts is slaaf van de handel, net als Bul Super en HiepHieper in de Bommelsaga. Goede tips voor de hulpverlener die dacht dat de tijd stil staat en veranderen niet hoeft.
Sommige tips maken je razend. ‘Bedenk eens goed hoe lang u onnodig met patiënten praat over randzaken’. Dat zijn gratis zaken, geen handel. In de jaren zestig van de vorige eeuw was dit ook al gaande. Toen was de bijbel van efficiënt werken in de tandheelkunde het standaardwerk van Harold Kilpatrick: ‘Work Simplification in Dentistry’. Hierin staan stopwatchtests voor elke handeling, snelle looplijnen in de praktijk om files te voorkomen en traysystemen zodat de gecontamineerde instrumenten netjes onder de deksels werden opgeborgen. Is dit het walhalla voor de tandarts en zijn patiënten? Nee, dit is niets nieuws onder de zon, de handige tips van toen en nu zijn zo oud als Methusalem. Ze worden alleen steeds duurder verkocht.
Waar is het personeel met handige handjes en kiene hersens? Het opleidingstraject is duur en de burn-out loert. Terwijl relationele zaken, aandacht voor de mens achter de mond minder belangrijk wordt geacht. Maar die dingen zijn vertrouwen voor het leven, PR, marketing vanuit de ziel. Ik zei het wel tegen de patiënten: “terwijl ik u in uw jas help, kleedt Edith ons uit.” Het blijft armoedig Schipperen, moneychasen.
Reactie toevoegen