Big Data en de papierstroom
Door de scriptie begeleiding van een student technische bedrijfskunde was ik zo gegrepen door het onderwerp dat ik in een week tijd het boek Big Data van Steve Lohr heb uitgelezen. Eén van de fascinerende voorbeelden uit dit boek gaat over de hoeveelheid informatie en de beslissingen die daarop worden genomen op een intensive care unit in een ziekenhuis. Zo genereert een gemiddeld bed op een IC ongeveer 160.000 datapunten per seconde die resulteren in plus minus 100 beslissingen per dag!
Hoe zou dat zijn in een tandarts- of huisartspraktijk, hoeveel data wordt dagelijks in een gemiddelde praktijk geproduceerd? Hoeveel beslissingen worden er vervolgens genomen? Is alle data nodig om die beslissingen te nemen of produceren we al die informatie ook om andere redenen?
Vorige week werd namelijk ook bekend, uit onderzoek van KPMG en het Ministerie van VWS, dat de hoeveelheid papierwerk in het ziekenhuis is ontspoort. Een steeds groter deel van de werktijd van verpleegkundigen en artsen wordt besteed aan kantoorwerk in plaats van directe patiëntenzorg. Dit papierwerk was ooit bedoeld om de kwaliteit van zorg te verbeteren maar doordat zoveel verschillende formulieren en registraties moeten worden ingevuld, lijdt de zorg er blijkbaar juist onder.
In het boek Big Data wordt de droom beschreven dat artsen in een IC, net als piloten in een vliegtuig, door het systeem worden gewaarschuwd vóór er iets fout gaat. Dat lijkt me tastbare kwaliteit die levens redt. Dat zie ik die papierstroom inderdaad niet doen!
Maaike Straathof
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt om 13:37 uur 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep om 09:33 uur 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Infomedics introduceert Declaratieservice Plus: ‘Kwaliteit en cashflow van de praktijk verbetert en declaratieproces wordt efficiënter’
11 sep om 09:00 uur 5 minInfomedics is van een relatief kleine factoringaanbieder in vijftien jaar uitgegroeid naar een alom aanwezige…
‘One-stop-shop’ voor ICT in de eerstelijnszorg: Cobbler focust op veiligheid, innovatie en proactieve ondersteuning
9 sep om 16:30 uur 4 minCobbler is een ICT-dienstverlener speciaal voor de eerstelijnszorg. Hun doel is om alle ICT-vraagstukken over…
Rabo Medicidesk: ‘Begin nu met het verduurzamen van je praktijkpand’
29 aug om 09:00 uur 5 minHadoks, de regionale huisartsenorganisatie in de regio Haaglanden, zet in een serie podcasts de spotlight op de…
Succesvol ondernemen in de mondzorg: duurzaamheid voorop!
26 jun om 14:15 uur 5 minDe mondzorg in Nederland is uniek in de laagdrempelige toegang tot preventieve zorg. Maar de toegang tot deze…
Innovatie in de tandheelkunde: de kracht van software
19 jun om 10:27 uur 5 minIn de moderne tandartspraktijk staat het bieden van hoogwaardige zorg centraal, maar een efficiënte…
De gouden tip om lege agendaplekken in de mondzorgpraktijk aan te pakken
30 mei om 14:00 uur 3 minAls er ineens een lege agendaplak ontstaat, kost het veel tijd om de agenda weer…
Reactie toevoegen