Anneke Vass: ‘Huisartsendossier wordt nu van huisarts én patiënt samen'
Wat is volgens u het belang van de Dag van de Praktijkmanager?
De praktijkmanager is een belangrijke spil in de praktijk en ontwikkelt zich steeds verder. De praktijkmanager speelt bijvoorbeeld een steeds grotere rol op het gebied van kwaliteit. Tijdens de Dag van de Praktijkmanager komen de mogelijkheden en uitdagingen van de praktijkmanager naar voren. Dit is belangrijk om als praktijkmanager te blijven groeien.’
Wat is het doel van de workshop?
‘Het doel van de workshop ‘ Hey doc, zullen we duppen? ’ is dat praktijkmanagers bekend worden met het OPEN-programma, dat staat voor Ontsluiten van Patiëntengegevens uit Eerstelijnszorg in Nederland. Dit programma is een initatief van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en de vereniging van organisaties voor eerstelijnszorg (InEen). Het programma maakt het mogelijk voor patiënten om inzicht te krijgen in hun eigen dossier. Hierdoor worden patiënten betrokken bij hun eigen zorg.’
‘Daarnaast wil ik van de praktijkmanagers weten hoe zij hun rol zien en wat zij hiervan vinden. De uitwisseling van gegevens is een wettelijk verplicht, dus alle praktijkmanagers krijgen hiermee te maken. Het is belangrijk om ze hier goed op voor te bereiden.’
Hoe gaat u de workshop aanpakken?
‘Ik zal beginnen met het uitleggen van het OPEN-programma. Daarnaast zal ik met de praktijkmanagers in gesprek gaan om erachter te komen hoe zij tegen hun rol als praktijkmanager aan kijken. Praktijkmanagers spelen een belangrijke ondersteunende rol. Ik ga heel graag met ze in gesprek over dit onderwerp, omdat ik hen zie als een belangrijke spil in de ontwikkeling van e-health. De digitale uitwisseling van gegevens moet een rol krijgen binnen eerstelijnszorg.’
Wat is uw beeld op de ontwikkeling van digitalisering in de zorg?
‘De digitalisering in de zorg is onomkeerbaar en onontkoombaar. Ik denk dat de digitalisering enorm gaat helpen om de zorg op de juiste plaats te krijgen. Mensen kunnen een grotere rol gaan spelen in hun eigen gezondheid. Digitalisering zorgt bijvoorbeeld voor een beter voorbereide patiënt. Er zullen andere gesprekken gevoerd worden, omdat niet alles in het consult besproken hoeft te worden. Daarnaast scheelt het tijd, omdat patiënten de praktijk niet meer hoeven te bellen voor bijvoorbeeld de uitslag van het laboratoriumonderzoek. De huisarts of praktijkondersteuner kan de patiënt van tevoren een vragenlijst laten invullen, zodat het besproken kan worden tijdens het spreekuur. Het huisartsendossier wordt nu het dossier van de huisarts én patiënt samen. Als patiënt of burger heb je recht op je eigen informatie. Dit betekent een omslag in werkprocessen, maar met een goede inrichting kan het bijdragen aan efficiëntere processen.’

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:00 uur 4 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Reactie toevoegen