7 tips voor een gastvrije tandartspraktijk
Hoger huiskamergehalte
"Vaak heeft de wachtkamer een hoog ziekenhuisgehalte. Er liggen een paar tijdschriften en dat is het dan. In wachtkamers van veel ziekenhuizen hangen tegenwoordig televisieschermen. Dat vind ik prettig want die leiden af. Ik heb een tandarts gehad die een scherm boven de behandelstoel had hangen. Dat vond ik als afleiding ook fijn. En waarom is alles in ziekenhuizen en tandartspraktijken vaak zo wit en grijs? Waarom is het huiskamergehalte niet groter. In plaats van een skaileren bank en tl-verlichting in de wachtkamer kun je er ook een paar gezellige fauteuils en wat sfeerlampen neerzetten, zodat je niet het gevoel hebt dat je in zo’n medische setting zit", aldus Hoogland.
Het zou mooi zijn als het allemaal wat meer bijzonder en leuker wordt. Dat vraagt om creativiteit. Een mooie kleur, een warme inrichting of een lekkere geur in de praktijk. Ik geloof er heilig in dat mensen het elkaar vertellen wanneer je er als tandarts voor zorgt dat je bijzonder bent qua praktijk. Dat heeft te maken met de beleving en ervaring, en niet met het technische deel van de behandeling. Geen mens zal een ander vertellen dat zijn tandarts zo’n mooie nieuwe boor gebruikte. Je zou eens een stylist kunnen vragen om out of the box naar de praktijk te kijken."
Het wow-effect
“Elke gast (ik spreek liever over gasten dan over patiënten) heeft een andere verwachting van de tandarts. De kunst is om deze per persoon te overtreffen. Iedereen verwacht eigenlijk dat een praktijk klinisch oogt. Als die er dan toch anders uitziet, bijvoorbeeld een mooi ingerichte wachtkamer met een mooie bos bloemen en een goede smart-tv, dan geeft dat veel mensen al een ander gevoel. Ook is de receptie van belang. In de hotellerie veranderen recepties met een balie steeds meer in plaatsen waar je een warm welkom krijgt aan een tafel waar je even kunt zitten met de receptionist. Maar het gaat ook om immateriële zaken; weet bijvoorbeeld altijd welke gast je voor je hebt en weet iets extra’s over hem. Bijvoorbeeld dat hij die dag jarig is en heb het daar dan ook altijd even over. Dit noem ik hostmanship, de overtreffende trap van gastvrijheid. Zo bouw je ook een band met een gast op.”
Zeven tips voor een gastvrije tandartspraktijk
- Behandel een gast zoals deze behandeld wil worden.
- Laat je adviseren door een goede stylist die out of the box kan denken, onder meer over de ontvangstruimte.
- Zorg ervoor dat de praktijk sympathiek wordt gevonden.
- ‘Be different’, zorg ervoor dat je het anders doet dan andere tandartsen.
- Neem leuke mensen aan die het fijn vinden om het anderen naar de zin te maken.
- Bevorder de onderlinge sfeer. Sluit met je medewerkers de week af met een gezellige bijeenkomst met een hapje en een drankje.
- Geef complimenten aan je medewerkers, hierdoor krijg je een leukere praktijk.
Meer over gastvrijheid in uw tandartspraktijk?
Bas van Hoogland was zo’n achttien jaar commercieel directeur van Landal GreenParks, een bedrijf dat meerdere prijzen voor klantvriendelijkheid heeft gekregen. Imiddels heeft hij drie jaar zijn eigen logement in het Limburgse Vijlen en is hij adviseur klantvriendelijkheid en hostmanship . Nieuwsgierig naar meer tips van Bas Hoogland? Kom zaterdag 9 december naar het congres Praktijk Anno Nu, waar hij keynote speaker is. Lees het hele artikel over gastvrijheid in tandartspraktijken hier.
Meer informatie over het congres Praktijk Anno Nu vindt u op www.praktijkannonu.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen