Ruth Kruijshoop (coach en trainer): ‘Veel praktijkmanagers weten de basis van managen maar hebben het niet geleerd. Een vertaalslag is nodig'
Ruth Kruijshoop heeft een lange loopbaan die begint in de B-verpleging. Daarna heeft ze in verschillende managementfuncties gewerkt voor grote bedrijven. Na een zwaar auto-ongeluk moest ze jaren revalideren. ‘Ik dacht niet meer op hogere managementfuncties terug te kunnen komen. Ik schoolde me om tot coach, maar toen een bekende tandarts vroeg om praktijkmanager te worden kon ik geen weerstand bieden. ‘Ik dook er volledig in, deed alle trainingen en opleiding, kocht alle boeken die er maar waren en genoot van de dynamiek en het intermenselijke contact met de patiënten.’
'Tandartspraktijk aansturen is echt niet niks’
Vanuit haar managementkennis schrok Ruth hoe weinig de grote opleiders op managementvaardigheden trainden. ‘Terwijl een tandartspraktijk aansturen echt niet niks is. Het is een complexe, hiërarchische structuur en je moet dan wel wat meer know how hebben wil je een team goed aan kunnen sturen.‘ Ze besloot na het behalen van accreditaties haar droom om te zetten in een doel: voor zichzelf beginnen en in 2020 is KDMS Academy ontstaan.
Leiderschapscoaching
Executive coaching betekent leiderschapscoaching. ‘In de sessies krijgen coachees bewezen managementtools aangereikt die ze met opdrachten direct kunnen verankeren in de praktijk,’ licht Ruth toe. Haar coaching en trainingen zijn persoonlijk.
De zes deelgebieden waar een praktijkmanager zich op moet richten zijn niet allemaal even sterk ontwikkeld. ’Dat kan ook niet, het is namelijk best veel wat je moet kunnen. Ik vul in waar de gaten zijn gevallen. Door reflectie en gerichte training, in combinatie met online e-learning, versterkt een praktijkmanager en eigenaar zichzelf. Want wet- en regelgeving moet je wel kennen en kunnen implementeren. Daar is theoretische kennis voor nodig, of wat er in een kwaliteitshandboek moet worden opgenomen bijvoorbeeld, zoiets moet je wel concreet kunnen maken als praktijkmanager.’
Zelfvertrouwen
‘Het valt me op dat veel praktijkmanagers hun level lager inschatten dan het level waarop ze daadwerkelijk werken. Daardoor krijgen ze ook minder snel meer verantwoordelijkheden en uitdagingen die ze eigenlijk best aankunnen. Want dat vertrouwen in jezelf moet er eerst komen voor een ander je het geeft. Door praktijkmanagers meer managementvaardigheden te geven, te leren planningstools in te zetten, conflicten te hanteren, functioneringsgesprekken te voeren, missie en visie voelbaar te maken in het team, groeit dat zelfvertrouwen en krijgen ze ook meer verantwoordelijkheden en waardering van de eigenaar. Dat gaat vaak hand in hand. Te veel praktijkmanagers vinden zelf het wiel uit, terwijl de praktijkmanager om de hoek met dezelfde problemen worstelt. Dit netwerk biedt praktijkmanagers een kans elkaar te versterken. Het wordt tijd dat we elkaar niet als concurrenten gaan zien maar als collega’s, er zijn patiënten genoeg.’
‘Praktijkmanager is een vak’
Ruth benadrukt dat een Dag van de Praktijkmanager belangrijk is voor praktijkmanagers. ‘Je zit toch een beetje op een eilandje in de praktijk. Je leert, ventileert en absorbeert tijdens deze bijeenkomst en gaat blij naar huis. Praktijk managen is een vak, praktijkmanagen kun je leren!'
Wil je meer weten over de visie van Ruth? Volg dan haar workshop ‘Mag ik even je feedback?’ tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 19 mei.
Reactie toevoegen