Ondernemer en spreker Elske Doets: ‘Blijf iedereen meenemen in je verhaal’
In gesprek met Elske Doets is al snel duidelijk dat zij energie heeft gekregen van de afgelopen periode. Ze vat de coronacrisis op als een aanjager van een noodzakelijke omwenteling in de reissector en heeft de koers van haar bedrijf verlegd. ‘Je kunt de pandemie gaan ontkennen, wat veel ondernemers hebben gedaan, of je kunt je lot omarmen. Daarvoor heb ik gekozen. Ik heb heel veel scenario’s gemaakt: wat betekent de corona-uitbraak voor mijn bedrijf? Pas als je de situatie goed onder ogen ziet, kun je er ook wat aan doen. Heb je dat inzicht niet, dan kun je geen stappen ondernemen.’
‘Veel mensen schieten in een acute crisis is een reflex: ik kan niet meer naar een restaurant, ik kan niet meer op vakantie. Ik ben gaan nadenken en kwam tot de conclusie dat de pandemie een gevolg is van onze mateloosheid in veel dingen, van ons gedrag, van hoe we met de planeet omgaan. Ons ecosysteem heeft hard teruggeslagen. Vervolgens heb ik mezelf afgevraagd wat mijn rol als ondernemer is.’
Strategisch communiceren
De coronacrisis heeft het bedrijf van Doets hard geraakt. Ze noemt het een ‘heftige tijd. We wilden onze klanten behouden en hebben hun geboekte vakantie terugbetaald. We zijn niet zoals de zorg een branche waar het om ziekte, zeer en zorg verlenen gaat. In onze branche werken “happy campers”, medewerkers die klanten blij willen maken. Het zijn basketballers die vooral de bal in het net willen krijgen. Maar ik had schakers nodig; medewerkers die niet meteen iets willen doen, maar die vooruit kunnen denken. Elke dag heb ik veel tijd besteed aan mijn team, om mijn medewerkers op het juiste spoor te houden. Je moet vooral strategisch communiceren en geen lijstje afvinken. En blijven communiceren, ook met je stakeholders. Blijf iedereen meenemen in je verhaal.’
Leertraject
Voor haarzelf is het zeker een leertraject geweest. Doets wil nog steeds mensen op reis sturen maar dan op een andere manier: bijvoorbeeld met de trein en langer op een plek verblijven. Het massatoerisme is volgens haar dood. ‘Mijn grootste eyeopener is dat ver niet altijd beter is. We hebben nieuwe bestemmingen, zoals Scandinavië. Mensen gaan bewuster reizen, ook zakelijk reizen zal veranderen.’
Van een aantal medewerkers heeft ze afscheid genomen: ze moest haar bedrijf om financiële redenen saneren. En sommige mensen konden niet mee in haar nieuwe visie op duurzaam reizen.
Op reis met jonge vrouwen
In 20217 wordt Doets Zakenvrouw van het Jaar. Daar hoort de verplichting bij iets voor de emancipatie van vrouwen te doen en hen te helpen. ‘Ik doe dat belangeloos, hoewel het een taak van de overheid is. Ik heb de Young Lady Business Academy (YLBA) opgericht die jonge vrouwen helpt hun ambities te verwezenlijken. Het is een hele gemengde groep vrouwen: wetenschappers, een theoloog, vrouwen die in de politiek willen. Ik ben met hen op reis gegaan en leer van hen hoe zij tegen zaken als bijvoorbeeld het klimaat, migratie en de politiek aankijken. Ze schudden me wakker. Ze kijken vanuit een maatschappelijke urgentie niet naar het gat in de markt, maar naar het gat in de samenleving. Ze zijn niet idealistisch maar realistisch. Ik help hen op persoonlijk niveau op weg. We hebben het over de rem die ze ervaren om op een cruciale plek te komen. Ze willen heel graag, maar durven niet omdat ze bijvoorbeeld te perfectionistisch zijn.’
Praktijkmanager is tussenschakel
Doets noemt de functie van praktijkmanager boeiend. ‘Ik zie de praktijkmanager als de tussenschakel tussen het team en de huisarts, tandarts of fysiotherapeut. Ik denk dat zij juist op het gebied van onderhandelen een interessante functie kan hebben. Maar dan moet je wel het spel van onderhandelen goed kunnen spelen. Onderhandelen wordt vaak gezien in termen van winnen of verliezen, maar dat is het niet. Het gaat erom dat je goed weet wat de ander wil. Neem een sinaasappel: wil de een de schil en de ander juist het vruchtvlees? Wees bereid om erachter te komen wat de ander wil. Als je dit goed weet van elkaar, kun je beter verdelen.’
Goede contacten onderhouden met stakeholders is van belang. Doets benadrukt ook dat je deskundigen van buitenaf nodig hebt om verder te komen met je ambities en het toevoegen van betekenis. ‘Je moet daarvoor willen betalen.’
Vier je vak op de Dag van de Praktijkmanager
Tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 19 mei zal Elske Doets haar ervaringen met leiderschap met ons delen, hoe je als leider meer impact kunt hebben, en hoe je je team meeneemt in veranderingen en inspireert.
Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.
Wie is Elske Doets?
Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA), een non-profit initiatief waarmee ze jonge vrouwen van 15 tot en met 24 jaar helpt scherpe keuzes te maken en daardoor op te klimmen naar gezichtsbepalende functies bij overheid, bedrijfsleven en ngo’s.
Haar kernboodschap: we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing.
Haar opvattingen over zakendoen, diversiteit, klimaat, toerisme, technologie en kansengelijkheid brengt ze regelmatig over het voetlicht en ze is een graag geziene gast in diverse talkshows en televisieprogramma’s. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.
elskedoets.nl
Een nieuwe kijk op zakendoen
Haar recente boek is: ‘Bloei. Een nieuw scenario voor groei’, 2020. Hierin beschrijft ze een economie van de ‘volgende fase’ die levensgeluk niet langer als een bijproduct van welvaart beschouwt, maar als de absolute kern. Daarbij neemt ze de ideeën en energie van de getalenteerde Young Ladies als leidraad.
Uitgever: Business Contact
ISBN: 9789047013969
Reactie toevoegen