Nieuw lid praktijkmanager Liesbeth van Zundert: ‘Mijn specialisatie is breed denken’
Hoe ben je praktijkmanager geworden?
‘Ik ben van oorsprong facilitair manager en heb in diverse profit- en non-profit organisaties gewerkt. Ik vind de zorg het allerleukst en daar ben ik werkzaam geweest in organisaties in zowel de eerste als tweede lijn. De vacature van praktijkmanager in dit centrum kwam voorbij en daar heb ik op gesolliciteerd.’
‘De tandheelkunde was nieuw voor mij. Ik heb een breed takenpakket: van algehele bedrijfsvoering tot het signaleren ontwikkelingen in wet- en regelgeving, het werkveld en in de marktpositie van de organisatie en deze ontwikkelingen vertalen in passend beleid. Dat is een breed pakket aan taken, maar dat is ook mijn achtergrond, ik ben breed opgeleid, gespecialiseerd in breed denken en te kijken naar allerlei facetten. Naar het kwaliteitssysteem bijvoorbeeld en zorgen dat het handboek kwaliteit up-to-date is en nieuwe technische handelingen goed omschreven worden, maar ook naar de teamspirit om maar wat te noemen. Maken we genoeg gebruik van elkaars kwaliteiten en vaardigheden? Kan er beter worden samengewerkt? Daar zijn we in onze praktijk het gesprek met elkaar over aangegaan. Ik probeer ook te stimuleren dat bijscholingen niet alleen gaan over technische zaken, maar ook over communicatie, slecht nieuwsgesprekken voeren, hoe ga je om met lastige cliënten?’
‘Ik zie het als mijn taak om overzicht te houden, een helicopterview te hebben. De tandartsen, assistenten, mondhygiënisten en preventie-assistenten, dat zijn voor mij de specialisten in de mondzorg. Je kunt gebruik maken van de skills van iedereen in het team. Ik probeer creatief te zijn en out-of-the-box te denken. Ik stel geregeld de vraag: waar doen we het eigenlijk voor? Dat is een tevreden cliënt die zijn eigen keuzen maakt.’
Het valt me op dat je spreekt van cliënten en niet van patiënten. Waarom is dat?
‘Ja, dat is een switch die we als praktijk gemaakt hebben. We willen vanuit het belang van de klant handelen. De mensen komen bij ons voor een bepaalde dienst, ze mogen shoppen, ze hoeven niet in onze stoel plaats te nemen. Ze hebben een keuze. We proberen mensen goed te informeren over bepaalde behandelingen maar laten hen zelf kiezen. Daar zijn we als praktijk heel sterk in. We proberen mensen bewust te maken dat ze eigen autonomie hebben, keuzen mogen maken en dat we niet zomaar wat doen.’
Waarom ben je lid geworden van het PraktijkmanagersNetwerk?
‘Ik vind dat de kracht van een netwerk, kennis en adviezen delen, vooral in de zorg wordt onderschat. Je bewandelt vaak je eigen pad, maar het is goed om te horen hoe een ander naar een bepaald vraagstuk kijkt, of heeft opgelost. Stel jezelf daarvoor open. Een netwerk kan in die zin een toegevoegde waarde hebben. Mijn advies aan collega’s is dan ook: kijk bij collega’s. Er zit zoveel kennis en kunde, maak daar gebruik van. Op die manier verbreed je je horizon!"
Link:
Tandheelkundig Centrum Wognum
Ook lid worden?
Sluit je ook aan bij het PraktijkmanagersNetwerk, juist nu! De behoefte om elkaar te helpen, kennis te delen en adviezen en tips uit te wisselen is groot. Leden van het netwerk profiteren onder meer op korting van alle evenementen, maken gebruik van de netwerktool MO Plek en ontvangen vier keer per jaar MedischOndernemen Magazine. Word hier lid
Reactie toevoegen