Nieuw lid Ingrid van der Leest: ‘In de praktijk ben ik het manusje van alles’
Al negentien jaar werkt Ingrid bij deze praktijk. Ze is begonnen als allround stoelassistente. ‘In de praktijk heb ik veel geleerd, ik ben ook een tijd preventie-assistente geweest. Ik heb veel geassisteerd bij implantologie en zelfstandig aan de stoel gestaan.’
Hoe ben je floormanager geworden?
‘Op de werkvloer was meer structuur nodig. We hebben negen behandelkamers en een groot team met veel parttime werkende medewerkers. We hadden behoefte aan meer zicht op de werkvloer en de praktijkhouders wilden meer ondersteuning.’
‘Vanaf 2010 heb ik toen een aantal cursussen gevolgd, zoals effectief leidinggeven en coördinerend assistente, en daarna heb ik de opleiding praktijkmanagement gevolgd. Ik was al erg verantwoordelijk en ben van de stoel afgegaan en floormanager geworden. In 2011 zijn we ISO 9001 gecertificeerd. Daarvoor heb ik samen met collega’s protocollen voor het Kwaliteitshandboek geschreven.’
‘De praktijk is hard gegroeid, er kwam een tweede praktijk bij in 2012 met zeven kamers. In 2018 werd de praktijk met negen kamers vervangen door een nieuwe praktijk met negentien kamers en in 2021 kwam de derde praktijk erbij met vijf kamers.’
‘Het werken aan de stoel mis ik niet. Dit is veel meer een uitdaging voor me. Ik verleen allerlei hand- en spandiensten en ben heel veel op de werkvloer. Ik ben een manusje van alles. We hebben in de praktijk een duidelijke taakverdeling. We hebben twee praktijkmanagers, een voor kwaliteitsmanagement en de ander voor personeelsmanagement. Ik hou me onder meer bezig met inkoop- en voorraadbeheer, de reparaties en ik hou de onderhoudscontracten in de gaten. Verder ben ik als enige manager op locatie aanwezig, als “filiaalmanager”, hierdoor draag ik ook zorg voor het gebouw.’
Welke meerwaarde heeft een floormanager?
‘Ik zorg ervoor dat iedereen zijn werk goed kan doen. Ik spring direct in als er iets is. De agenda loopt uit, een stoel is stuk, om maar wat te noemen, en allerlei ad-hoc zaken pak of los ik op. We zijn een groot bedrijf eigenlijk, communicatie is bij ons erg belangrijk.’
Hoe denk je dat het vak zich verder gaat ontwikkelen?
‘De praktijken in de mondzorg worden steeds groter. Ik denk dat praktijkmanagers een belangrijkere rol gaan krijgen als rechterhand en goede steun van de praktijkeigenaar.’
Waarom ben je lid geworden van het PraktijkmanagersNetwerk?
‘Een van de praktijkmanagers maakte me erop attent. Ik wil me verder ontwikkelen en vind het belangrijk om zaken te delen of samen iets te bedenken. Het is mooi om te zien hoe groot het netwerk is! Ik zie interessante zaken voorbijkomen en ga ook naar de masterclass van Joost de Waard.'
Hoe denk je dat het vak zich verder gaat ontwikkelen?
‘De praktijken in de mondzorg worden steeds groter. Ik denk dat praktijkmanagers een belangrijkere rol gaan krijgen als rechterhand en goede steun van de praktijkeigenaar.’
Ook lid worden?
Sluit je ook aan bij het PraktijkmanagersNetwerk, juist nu! De behoefte om elkaar te helpen, kennis te delen en adviezen en tips uit te wisselen is groot. Leden van het netwerk profiteren onder meer op korting van alle evenementen, maken gebruik van de netwerktool MO Plek en ontvangen vier keer per jaar MedischOndernemen Magazine. Word hier lid.
Reactie toevoegen