Kira Schouten: ‘Sluit je aan bij een regionetwerk. Het is leerzaam én gezellig’
‘In onze groep zitten zo’n 27 praktijkmanagers, van wie het merendeel werkzaam is in de mondzorg. We hebben een harde kern van 12 deelnemers. We hebben vooral via onze app-groep onderling contact, zeker eens in de twee dagen. We bestoken elkaar met allerlei vragen waar we tegenaan lopen. Variërend van: leggen jullie al weer tijdschriften in de wachtkamer, ik zoek een mondhygiënist, hoe zit het met de factuur voor reprorechten, noem maar op. We helpen elkaar en wisselen informatie uit’, vertelt Kira.
‘We hebben elkaar dit jaar nu twee keer fysiek ontmoet, tijdens de regiolunch. Die proberen we elk kwartaal te organiseren. Er staat altijd veel op de agenda en we nodigen meestal een spreker uit. De laatste keer iemand van de opleiding waarvan we stagiaires krijgen. Dat verloopt niet helemaal goed, dus dan willen we dat bespreken’, vervolgt ze.
Nog altijd leren van elkaar
‘We leren nog altijd van elkaar. Sommige vragen keren regelmatig terug. Dat is logisch, onze groep bestaat uit praktijkmanagers die net gestart zijn, of als tandartsassistente zijn doorgegroeid in deze functie, of ze hebben al behoorlijk wat ervaring. Er is altijd wel iemand met het juiste antwoord.’
Belangen
Kira raadt collega’s aan om zich aan te sluiten bij een netwerk in de regio. ‘Het is leerzaam en gezellig. Het is zo fijn dat ik niet meer alles alleen hoef uit te zoeken. Dat scheelt me veel tijd. Je zit in hetzelfde schuitje, het is een eenzaam beroep. Ik heb hier te maken met de praktijkhouder, tandartsen, zpp-tandartsen, assistenten en mondhygiënisten, allemaal met hun eigen belangen. Ik probeer het voor iedereen goed te regelen.’
Oren en ogen openhouden
‘Als praktijkmanager moet je continu je oren en ogen openhouden en een helicopterview hebben. Mijn ervaring is dat een dag vaak anders verloopt dan je hebt gepland. Je hebt je voorgenomen iets te doen, maar dan komt er wat anders tussendoor dat prioriteit heeft. Dat maakt onze functie heel leuk. Voor mij persoonlijk komt er bij dat ik veel vrijheid heb en mijn eigen tijd kan indelen. Maar het is natuurlijk maar net wat je daarover afspreekt.'
‘We maken vooral gebruik van WhatsApp en minder van Plek. Daar zijn we mee vertrouwd, en kennelijk zitten mensen niet te wachten op weer een nieuwe app erbij. Ik vind de documenten die je in Plek kunt vinden wel heel handig. Als praktijkmanager wil je jezelf blijven ontwikkelen en je kennis actueel houden.’
‘We worden als belangrijk en onmisbaar gezien’
Op de vraag welke ontwikkeling de functie van praktijkmanager heeft doorgemaakt, antwoordt Kira: ‘In het begin vonden tandartsen het lastig om zaken aan ons over te laten. En tegen het team te zeggen: daar moet je voor bij de praktijkmanager zijn en niet bij mij. Het is belangrijk om een duidelijke taakverdeling af te spreken en deze ook te communiceren naar alle medewerkers. Vooral bij financiële zaken wil ik vooraf goedkeuring hebben van de praktijkhouder. Ik denk dat we nu meer gewaardeerd worden, een praktijkhouder kan niet meer zonder praktijkmanager. We worden als belangrijk en onmisbaar gezien.’
De kiezel Centrum voor tandheelkunde
Meer lezen:
MedischOndernemen: 'Praktijkhouder versus praktijkmanager: 'We hebben gewoon een heerlijk team', 6 maart 2019
Waar kan ik me aansluiten bij een regio netwerk? Ik kan het nergens vinden.
Ingediend door Karin van Egmond (niet geregistreerde gebruiker) op do, 26/08/2021 - 07:34
Reactie toevoegen