Irma van der Ende: ‘Zichtbaar zijn als praktijkmanager is in huisartsenpraktijk anders dan tandartspraktijk’
Irma van der Ende werkte twintig jaar als praktijkmanager bij een tandartsenpraktijk totdat deze werd verkocht. ‘Maar zonder mij, dat was de deal met de nieuwe eigenaar. Ik was loyaal aan mijn baas en we zijn samen gestopt. Ik heb altijd met veel plezier in deze praktijk gewerkt. We hadden een prima team en doordat alles zo goed liep, kon ik er zaken naast doen. Zoals het opzetten van een tandartsenpost in het Erasmus Medisch Centrum voor spoedeisende mondzorg of tandheelkunde.’
Overstap
Als je het kunstje van praktijkmanager eenmaal kent, dan moet het ook elders, in een andere praktijk, lukken, dacht Irma. Ze kwam vorig jaar terecht in Gezondheidscentrum Lindeakker in Spijkenisse, waar vijf praktijkhouders zijn. Daar viel haar al snel een belangrijk verschil op.
‘In de huisartsenzorg is functiedifferentiatie veel verder doorgevoerd dan in de tandartsenzorg. Wij hebben veel praktijkondersteuners die een eigen spreekuur draaien. Er zijn hierdoor meer eilandjes in de praktijk ontstaan. De mondzorg heb ik als een meer open omgeving ervaren. De spreekkamers in de huisartsenzorg zijn dicht, de behandelkamers in de tandartsenzorg zijn meer open.’
Voor een praktijkmanager is het belangrijk om zichtbaar te zijn op de werkvloer, stelt Irma. ‘Volgens mij geldt dat vooral in de huisartsenzorg, dat is vergeleken met de mondzorg echt anders.’
‘Hier in het gezondheidscentrum praktijkmanager zijn vind ik complex. Dat heeft te maken met de taakdifferentiatie en ondersteuning. We hebben drie praktijkmanagers: voor de externe betrekkingen, voor financiën en administratie en voor personeel & organisatie, dat doe ik. Het is ook een uitdaging om goed voor ogen te houden wie waarvoor verantwoordelijk is. Voor de praktijkmanager is het een extra aandachtspunt. Er wordt nogal solistisch gewerkt, hoe zorg je ervoor dat iedereen weet wat een collega doet? In de tandartsenzorg wordt meer samengewerkt rondom een behandelplan bijvoorbeeld. Hoe krijg je een team, het is a hell of a job.’
Vergoeding
Bij de tandartsenzorg wordt de vergoeding van de praktijkmanager betaald uit het tarief. Bij de huisartsenzorg ligt dat anders. Daar krijgt de praktijkhouder een vergoeding voor het praktijkmanagement van de zorgverzekeraar, maar er moet wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Nog een opmerkelijk verschil, aldus Irma. ‘De praktijkhouder krijgt voor mij geen vergoeding, omdat ik geen geaccrediteerde opleiding heb gevolgd jaren geleden. Mijn werkervaring van twintig jaar geldt niet! Ik voel me daardoor wel kwetsbaar. Nu bepaalt de verzekeraar of ik voldoende kwaliteit en het juiste diploma heb. Geld maakt nu het verschil in waardering, dat verschil tussen mond- en huisartsenzorg kende ik eerst niet.’
Dat steekt Irma wel een beetje, omdat ze vanaf het begin heeft meegeholpen de functie en het vak van praktijkmanager meer op de kaart te zetten. ‘Ik vind het nog steeds een mooi vak en dat wil ik ook blijven uitdragen. We hebben al veel bereikt: de functie is opgenomen in het functiewaarderingssysteem en in de cao en er is een hbo-opleiding, Maar qua vakinhoud kunnen we ons nog meer professionaliseren. Daar blijf ik me voor inzetten.’
Reactie toevoegen