Trendwatching: een blik op 2014
Het was een zeer inspirerend seminar dat me niet helemaal losliet en waarbij ik natuurlijk probeerde om de impact van de trends die Bakas zag, te vertalen voor de praktijk. Maar goed, iedereen begrijpt vast hoe dat gaat. Je bent enthousiast en er helemaal vol van, maar het komt er gewoon niet van!
Totdat, je een halve nacht wakker ligt in een hotel met een bewegingssensor die dol is.
Door mijn werkzaamheden overnacht in regelmatig in een hotel in het midden van het land. Wel zo makkelijk als ik daar diverse afspraken kan combineren en wel zo rustig als ik ’s morgens vroeg aanwezig wil zijn op de dagen dat ik als docent werkzaam ben. Behalve vandaag, vannacht, nu!
Ik heb een kamer gekregen waarvan de bewegingssensor sinds 3.48 uur niet begrijpt dat ik rustig in bed lig en wil slapen. De nachtportier heeft al behulpzaam de lamp verwijderd waardoor het licht weliswaar niet meer aan gaat maar ik hoor wel elke minuut de tik van de sensor: aan- en weer uit. Omdat slapen niet meer lukt, moet ik dit maar zien als een uitgelezen moment om de column te schrijven die toch ook deze week ingeleverd moet worden. Nog mooier, het is de gelegenheid om eens verder te denken over de trends van Bakas en de trends in de praktijk en wat deze kunnen betekenen in 2014, twee voorbeelden.
Ervaring komt te voet maar Wifi gaat te paard is een vrije vertaling van het oude spreekwoord “ vertrouwen komt te voet maar gaat te paard”. Wij denken dat patiënten de praktijk waarderen op basis van hun ervaringen maar nu blijkt dat zelfs de persoonlijke ervaring in twijfel wordt getrokken als op sociale media hierover tegenstrijdige berichten staan. Negatieve posts op Twitter, Facebook en vergelijkingssites krijgen hierdoor een nog zwaardere lading en eisen daarom zeker de aandacht van bijvoorbeeld de praktijkmanager.
Na diverse schandalen in bijna elke sector hebben we er nu onze buik van vol. “Transparantie” en “delen” zijn belangrijk in 2014: helder zijn over het waarom. Waarom we werken zoals we werken en daarnaast laten zien dat wij er zijn voor de patiënt en niet andersom! Tegelijkertijd merken we allemaal dat we ook in de zorg steeds meer zullen moeten doen met- of voor minder (budgetten, vergoedingen, tarief). Het delen van middelen (apparatuur, personeel, kennis) kan een manier zijn om hier mee om te gaan.
De toekomst is meer dan alleen 2014 en er is nog veel meer te vertellen over de verschillende trends. En omdat ik nu toch lekker aan het werk ben, schrijf ik meteen een boekrecensie van het boek van Bakas voor in het kenniscentrum van Praktijkmanagers netwerk. Ik heb nog wel een uurtje voor de wekker gaat!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen