Positionering in de medische praktijk
En positionering vindt plaats zelfs als u niets doet. Hoe?
Passief of actief?
“ Positionering is de gerealiseerde (relatieve) positie van een organisatie, een divisie, een merk of product in de perceptie van afnemers, ten opzichte van vergelijkbare concurrenten ”.
Patiënten zetten uw praktijk, apotheek of gezondheidscentrum af tegen wat ze van concurrenten (alternatieven) weten, of van anderen horen. Deze zogenaamde Passieve Positionering (imago), is bepalend voor hun trouw aan uw praktijk, en voor de aantrekkingskracht daarvan op nieuwe patiënten.
Natuurlijk is elke praktijksituatie anders, en niemand kan alles betekenen voor iedereen.
Maar u kunt aan die gewenste passieve positionering, op basis van eigen visie, strategie én uitvoering in positieve zin aan bijdragen door Actieve Positionering!
Dat is geen kwestie van communicatie alleen. U kiest, op basis van wat patiënten belangrijk vinden, wat u hen kunt en wilt bieden. En communiceert dat zo dat huidige én toekomstige patiënten bij hun bezoek of contact ervaren wat u hen beloofde.
Positioneren is dus veel meer dan communicatie alleen. Want de ene patiënt zal zich meer door uw aanbod aangetrokken voelen dan de andere, zodat zich, anders dan vroeger, een doelgroep vormt. Vervolgens probeert u die doelgroep zo tevreden mogelijk te maken en te houden. Schematisch kunnen we de manier waarop patiënten in uw verzorgingsgebied de verschillende alternatieven voor eerstelijns medische zorg naast elkaar plaatsen in onderstaande ‘positioneringsgrid’.
Positioneringsgrid
Hoe kunt u inspelen op het palet aan wensen (koopmotieven) dat de patiënten in uw verzorgingsgebied hebben met betrekking tot de voor hen ‘ideale’ praktijk of apotheek? Na onderzoek zetten we de belangrijkste af op de twee assen van deze ‘positioneringsgrid’.
In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat patiënten kiezen voor een gespecialiseerd aanbod versus breed aanbod én voor persoonlijke benadering versus beleving en luxe als hun belangrijkste ‘koopcriteria’. Iedere patiënt zal zoeken naar een zorgaanbod dat zoveel mogelijk overeen komt met zijn of haar wensen. Kortom, elke aanbodcombinatie leidt tot een aparte groep patiënten die dat aanbod waarderen.
Hierboven gaan we ervan uit dat u een breed aanbod aan medische diensten aanbiedt in een groepspraktijk. De alternatieven zijn naast uw eigen positionering in deze grid gezet. Uw doelgroep is dus de groep mensen die uw aanbod aantrekkelijk vindt. Anderen maken andere keuzes.
Wanneer blijkt dat uw patiënten uw praktijk passief ánders zien dan u zou willen, kunt u dat corrigeren door actief uw aanbod én de communicatie daarvan zo aan te passen dat dit verandert. Dat aanbod, in al zijn aspecten, kunt u zelf aanpassen, voor de communicatie daarvan kunt u beter een professional inschakelen.
Maar als u het aanbod goed communiceert én dagelijks waarmaakt, zal het veel gemakkelijker worden tevreden patiënten te hebben. En tevreden patiënten blijven. Daarover meer in het volgende blog.
Geschreven door Reinder Koornstra
R.H. Koornstra MSc
Voor vragen: reinderkoornstra@gmail.com
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen