Meer patiënten trekken door soms nee te zeggen
Heel eerlijk, ik begrijp deze gedachtegang volkomen. Ook ik ben zo opgeleid en heb dit ook gedaan. Maar het werkt niet. Waarom niet? Omdat ik niet voor iedereen ben en dat ook niet wil zijn. Net zoals jij, of een collega of wie dan ook dat ook niet is. En dat is prima!
De kans is klein dat mensen met wie je geen wederzijdse klik hebt tevreden over je zullen zijn. En dat is geen goede reclame voor je praktijk want het is een gegeven dat mensen die ontevreden zijn harder roepen dan mensen die wel tevreden zijn.
De vraag die je bij elke nieuwe afspraak zou moeten stellen is naar mijn mening of je een klik hebt met die persoon. Geeft het contact met deze persoon je energie of moet je na het behandelen een paar keer diep ademhalen en hoop je stiekem dat hij/zij zich voortaan vervoegt bij een collega? En wat voor effect heeft dat op het behandelresultaat? Maakt dit een patiënt meer therapietrouw, of juist niet?
De keren dat ik vriendelijk heb gezegd dat ik geen klik voelde en daarom verwees naar een collega werd me dat nooit kwalijk genomen. Het werd juist -anders dan je wellicht zult denken- gewaardeerd. Door de patiënt die je doorverwijst én door je collega naar wie je verwijst. De doorverwezen persoon waardeert jou veel meer, wat weer maakt dat er positiever over je gesproken wordt dan wanneer je wel was gaan behandelen.
Kiezen voor hoe je je praktijk inricht, dus je doelgroep kiezen, maakt dat je grip krijgt op je praktijk. Het maakt dat je veel meer energie krijgt, want je werkt met mensen waar jij blij van wordt én het maakt dat je praktijk groeit omdat er meer positief over je gesproken wordt. Win-win.
Gabriëlle Beens is mondhygienist en ondernemerscoach bij Next Level Ondernemen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen