Hoe overleef ik een tandartspraktijk? Zonder personeel!
Het is niet alleen corona wat nu voor problemen zorgt. Waar is de tijd gebleven dat je hoopte dat er eens iemand wegging omdat verversing o zo goed is voor je team en spirit in de praktijk. Nu mag je hopen dat ze een half jaar of een jaar blijven.
Jobhoppen is een feit!
Laatst hadden we een assistente aangenomen, maar na drie dagen meldde ze zich per email ziek en de dag erna bedankte ze eveneens per email voor de baan! Zo erg heb ik het in mijn werkende leven als praktijkmanager nog niet meegemaakt. Een totale mentaliteitsomslag. Wie bindt zich nog voor langere tijd aan een werkgever?
Dit probleem doet zich niet alleen voor in de mondzorgbranche maar binnen vele sectoren. Het jobhoppen is een feit. Kun je bij de buren een euro per uur meer krijgen, ga je toch lekker daar werken!
Gediplomeerde assistenten zijn zeer schaars, dus richten we onze pijlen op diegenen die graag opgeleid willen worden tot assistente. We bieden ze een baan en een opleiding. Maar halverwege het traject blijkt het vak toch niet bij ze te passen. Assistente zijn is immer meer dan een beetje leuk doen naast de tandarts. Je moet hard kunnen werken, stressbestendig zijn, tegen een stootje kunnen, goed kunnen samenwerken en beschikken over een zekere mate van tandheelkundige kennis.
De bonus voor praktijken is wanneer de nieuwe assistente oprecht interesse heeft in het vak en niet alleen maar loert naar de omzet van de mondhygiëniste en vervolgens het traject aanmelding mondzorgkunde in gaat.
Wanneer de assistenten eindelijk een beetje mee kunnen draaien, gaan ze weg of zijn ze zwanger, hebben een burn-out of weet ik veel!! Weg continuïteit en kwaliteit, want er zijn te veel assistenten in een team die nog niet goed genoeg zijn ingewerkt.
Totaal ander HR-beleid
Deze hele kwestie vergt van ons praktijkmanagers een totaal ander HR-beleid. Hoe dan? Daar heb ik ook geen pasklaar antwoord op, maar met deze beweging zullen we iets moeten.
Hoe kun je kwaliteit en continuïteit in je praktijk nog waarborgen wanneer je team niet het juiste niveau heeft wat eigenlijk nodig is?
We proberen met man en macht medewerkers aan ons te binden door meer salaris, meer vakantiedagen en een dertiende maand te geven. Maar deze factoren spelen maar voor een klein percentage een rol. Wat een medewerker doet besluiten om niet weg te gaan, is de sfeer, de collegialiteit en last but not least de support en ondersteuning van de praktijkmanager.
Wees alert op onvrede
Het is meer dan ooit van belang dat je investeert in je medewerkers. Op alle vlakken! Sociaal, emotioneel en vakinhoudelijk. Weet wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit, weet wanneer iemand net iets te vaak zegt: “Er zijn vacatures genoeg”. Wees alert op onvrede. Houd ieders ontwikkeling goed in de gaten. Betrek ze bij vraagstukken binnen de praktijk. Laat zien dat ze belangrijk zijn. En niet de houding: voor jou tien anderen. Want die tijd hebben we echt gehad.
Wees zuinig op je medewerkers, weet waar ze behoefte aan hebben en koester ze!
Lees hier alle blogs van Maaike van der Mee
Reactie toevoegen