Het pittoreske dorpje en tandartspraktijk, een dilemma?
De vragen leidden ertoe dat ik onlangs een bezoek bracht aan de praktijk in Friesland, op een zonnige dag. Ik raakte weer eens onder de indruk van deze mooie provincie, met zijn water, ophaalbruggen en schilderachtige dorpjes. Wie zou hier nu niet willen wonen en werken?
De bewuste tandarts had dat in ieder geval altijd met veel plezier gedaan. Al wandelend door het pittoreske dorp waar hij gevestigd was, vertelde hij met passie en enthousiasme over zijn praktijk. Bij de verkoop ervan zou de opbrengst een welkome aanvulling vormen op zijn pensioen. Hij had er in deze veranderende wereld wél een hard hoofd in of hij makkelijk een opvolger zou vinden voor zijn kleine dorpspraktijk. En wat moest er dan gebeuren? De deuren sluiten en zijn trouwe werknemers – met de verplichte transitievergoeding – naar huis sturen?
Hij zou het eeuwig zonde vinden, voor het dorp en zijn inwoners, de praktijkmedewerkers en natuurlijk hemzelf. Ik heb hem gerust weten te stellen. Een koper vinden zal niet heel makkelijk zijn, maar wat helpt is dat de praktijk een unique selling point heeft. En dat is de eigenschap die hij als verkoper zou moeten benadrukken. Onlangs, ruim driekwart jaar later, belde hij mij weer op. Hij had goed nieuws. Hij had een tandarts gevonden die bereid bleek zijn praktijk over te nemen en in Friesland wil komen wonen en werken.
Arjan Wijnands is sectorspecialist Medische en Vrije Beroepen bij ABN AMRO. Hij adviseert en begeleidt tandartsen bij diverse ondernemersvraagstukken.
Reactie toevoegen