De verschillende werkwijzen van wervingsbureaus binnen de mondzorg
Als u overweegt om met een wervingsbureau in zee te gaan, is het belangrijk om de antwoorden op de onderstaande drie vragen te hebben alvorens u een overeenkomst aangaat:
- Werken de recruiters uitsluitend via het internet of kennen zij de kandidaten persoonlijk?
- Biedt het wervingsbureau een no-cure no-pay garantie op de bemiddeling?
- Hoe goed vertalen de recruiters van het wervingsbureau uw aanvraag in een vacaturetekst?
Biedt het wervingsbureau enige garantie?
Soms biedt een wervingsbureau garantie op de bemiddeling. Dit houdt in dat het wervingsbureau alleen een vergoeding van u als praktijkhouder vraagt als zij een succesvolle werving én plaatsing weet te realiseren.
Dit betekent dat als een medewerker wel bij u in dienst treedt, maar relatief snel vertrekt, het wervingsbureau kosteloos naar een andere medewerker voor u op zoek gaat mits de oorzaak van het vertrek niet aan u te wijten is.
Werken de recruiters uitsluitend via het internet of kennen zij de kandidaten persoonlijk?
Er is een aantal wervingsbureaus dat ervoor kiest om geen face-to-face kennismaking tussen enerzijds hun recruiters en anderzijds hun kandidaten en opdrachtgevers (praktijkhouders) tot stand te laten komen. Zij werken uitsluitend telefonisch en via het internet.
Daarentegen is er (gelukkig) ook een aantal wervingsbureaus dat ervoor kiest om alleen kandidaten in hun bestand op te nemen met wie hun recruiters persoonlijk kennis hebben gemaakt. Beide werkwijzen kennen zowel voordelen als nadelen.
Het grootste voordeel van een wervingsbureau dat alleen via het internet en telefonisch werkt is dat zij vaak sneller kandidaten kunnen aandragen dan een wervingsbureau dat alleen kandidaten aandraagt met wie hun recruiters een face-to-face gesprek hebben gevoerd.
Het grootste voordeel van een wervingsbureau, waarvan de recruiters de kandidaten persoonlijk kennen, is dat de aangedragen kandidaten vaker matchen met de vacatures.
Hoe goed vertalen de recruiters van het wervingsbureau uw aanvraag in een vacaturetekst?
Als een wervingsbureau een kandidaat aan u voorstelt die niet bij uw vacature aansluit, loopt u het risico dat zowel u als de kandidaat jullie tijd verspillen.
Vandaar dat het belangrijk is dat u een positief gevoel heeft over de mate waarin de recruiters uw wervingsvraag in een concrete vacaturetekst zullen vertalen. Het is daarom verstandig om eerst een concept vacaturetekst bij het wervingsbureau op te vragen alvorens u een overeenkomst met ze afsluit.
Welk wervingsbureau past bij mijn wervingsvraag?
Doordat iedere wervingsvraag uniek is, is het niet mogelijk om zonder een gedegen onderzoek vast te stellen welk wervingsbureau het meest geschikt zal zijn om uw vacature op te vullen. Vandaar dat het verstandig is om met zoveel mogelijk wervingsbureaus contact op te nemen zodat u hun werkwijzen ten opzichte van elkaar kunt vergelijken.
Bovendien kan het ook zeer nuttig zijn om de ervaringen van uw collega’s of het advies van anderen mee te laten wegen bij het selecteren van een wervingsbureau. U kunt bijvoorbeeld het contactformulier onderaan deze pagina invullen om een telefonisch gesprek met ons aan te vragen. Tijdens het gesprek zullen wij u zo goed mogelijk adviseren over welk wervingsbureau het best bij uw wervingsvraag zal passen.
Roberto Lamsberg – Eigenaar van Dental Center Management
Praktijkmanagement voor tandartsen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt om 13:49 uur 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt om 16:23 uur 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug om 17:30 uur 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul om 11:45 uur 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul om 09:30 uur 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Thomas Rietrae (Lassus Tandartsen) over de snelle groei naar 30 praktijken: ‘Professionele autonomie is cruciaal’
4 jul om 11:30 uur 8 minThomas Rietrae is eigenaar van Lassus Tandartsen, een tandartsengroep met 30…
De zeventiende Dag van de Praktijkmanager: Sfeervol congres in nieuw jasje op vertrouwde locatie
29 mei om 14:30 uur 5 minOnder het motto ‘de leukste dag van het jaar’ vond op donderdag 16 mei de Dag van de…
Sophie Brühl (Buurtdokters) en haar ‘wake up call’ voor de huisartsenzorg: ‘Meer ruimte voor praktijkmanager nodig’
8 mei om 14:15 uur 6 minSophie Brühl, huisarts en mede-initiatiefnemer van Buurtdokters, gaat tijdens de Dag van de…
Reactie toevoegen