Blog: Trial and Error; Doen!
Deze prachtige vergelijking gaf Koen van den Brandt (schrijver van het boek ‘Spookrijders staan nooit in de file’) tijdens de Dag van de Praktijkhouder in de Mondzorg op 28 mei jongstleden. Deze parabel geeft prachtig het belang weer van trial and error en geeft zorgverleners hopelijk stof tot nadenken.
Sec het feit dat iets in het verleden niet werkte, betekent niet dat iets nu ook niet werkt, of dat we het maar nooit meer zouden moeten proberen. Zo kunnen bijvoorbeeld de omgevingsfactoren en de mensen die het plan uitvoeren veranderd zijn waardoor het nu wel werkt. Bovendien kan er geleerd worden van waarom het plan in eerste instantie niet werkte en kan hetzelfde plan stapsgewijs wel degelijk veel opleveren. Niet voor niets vertelt verandermanagement goeroe Ben Tiggelaar over het belang van baby steps. Een kind leert niet alleen te lopen door het vaak te proberen, maar ook door de hulp van een volwassene of door eerst eens te leren staan of achter een stoel een paar stappen te zetten.
Maar het is natuurlijk eenvoudiger om iets niet nog eens te proberen. Beroepsblindheid op dit vlak komt mijns inziens in de zorg erg veel voor. Maar als we willen groeien, zullen we moeten blijven oefenen, fouten durven maken en objectief en holistisch moeten kijken naar onze plannen.
Ten slotte past de vergelijking van Taco Oosterkamp uit zijn cursus ‘de weg naar groei’ perfect bij dit belang. “Een topsporter heeft altijd een of meerdere coaches die hem helpen het beste uit zijn kunnen te halen. Zelfs als Novak Djokovic zijn 5 e grand slam wint, gaat hij niet ineens tennissen zonder coach omdat hij geen coach meer nodig heeft. Hij nam in zijn geval een nieuwe coach en wint nog eens 7 meer grand slams. Waarom hebben ondernemers dan eigenlijk zo vaak niemand die hen helpt te groeien?”
Jasper ter Bogt | Manager Mondzorg
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen