Blog: Serieus nemen
Voorbeeld: Natuurlijk snap ik dat een artikel voorop mijn krant, met een grote foto van een in het zwart geklede man met baard, serieus bedoeld is. Maar dan staat er in het bijschrift dat de man Grootmoefti is. Baas van de Teletubbies? “Jongens, er is een bericht van de Grootmoeftie. Vandaag moeten we al onze opdrachten springend uitvoeren!” Zoiets.
Dit soort a-serieusheid kan ik nog wel wat mee. In m’n werk, in boekjes, columns etc. Het niet-serieus nemen van mijn eigen situatie is vaak lastiger. De ziekte noopt tot het nemen van serieuze beslissingen zo nu en dan, voor mij en de mijnen. Gelukkig nemen die de zaken ook niet té serieus. Mensen die dat wel doen, vind ik moeilijker.
Bij de ‘medisch ondernemers’ waar ik kom, verschilt het nogal. Bij de huisarts kwam ik recent een (voor mij) ‘goeie’ tegen. Ik moest een Tetanusprik halen, omdat ik met de fiets gevallen was. De assistente (leuke vrouw, mijn leeftijd!) begon, zoals het hoort, heel correct. “Wat vervelend voor u, dat u bent gevallen, wilt u dat we nog even naar de wond kijken ...?”
Maar even later (ik vertelde dat het niet zo erg was en dat ik wel vaker onderuit ging) had ze door dat de toon luchtiger kon/moest. “Ik geef je m’n laatste Tetanusampul, als jij een nieuwe voor me regelt, bij de apotheek aan de overkant.”
Deal.
Dat vind ik knap. Er zullen veel mensen zijn die correct behandeld wensen te worden, bij hun huisarts. Dat moeten ze respecteren natuurlijk. U, mevrouw, zoals u wenst, goedenmiddag. Maar ik word gek van onnodig ge-u en ge-meneer. Ik snap dat ze zo beginnen, maar als ze op tijd aanvoelen dat het niet hoeft. Hulde.
‘Mijn’ neuroloog spreekt mij bij binnenkomst met ‘u’ aan, ik hem met ‘je’. Die gast is tien jaar jonger. Hij is ook ‘een goeie’ en stapt na een tijdje op ‘je’ over.
Ik snap, hier zijn geen regels voor te maken. Er zijn ongetwijfeld mensen die het fijn vinden om bij de aanschaf van een nieuw matras, door de beddenverkoper in slecht zittend pak, met ‘u’ te worden aangesproken. Ik niet. Lastig..
Dit kan, als zoveel, alleen op gevoel. Probeer het, je maakt er veel mensen blij mee.
Joost Overbeek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen