Blog: Arts als opiniemaker? Doe het niet (digitaal)
Een goed blog op de website is goud waard voor de praktijk: verzilver de absolute autoriteitspositie van de zorgverlener in de digitale wereld. Maar de verleiding is groot om naast medische- en behandelinformatie ook uw visie op de wereld te delen. Dat kan op meerdere manieren al snel gebeuren. Uw wilt bijvoorbeeld ten goede invloed uitoefenen op de levensstijl van patiënten, u ergert zich aan het zoveelste onzalige plan dat in Den Haag is bedacht of uw zoekt publiekssteun voor de strijd van de beroepsgroep tegen de almacht van de zorgverzekeraars.
Allemaal zaken die u hoog zitten en waarvan u zomaar kan denken dat de patiënt er in geïnteresseerd is. Niet dus. Hoeveel interesse de zorgconsument ook voor u heeft in de behandelkamer, als informatiezoeker op internet is zijn gedrag geheel anders. Het is makkelijk om dat te vergeten als u zich beseft dat veel van de meest populaire sites in wezen moderne opiniepagina’s zijn. Scherpe stellingen om je hart aan op te halen of juist om er een dosis gezonde ergernis aan over te houden; goed geschreven en voorzien van grote hoeveelheden comments van de stem van het volk. Wie wil dat niet?
Analyse van het gebruik van praktijkwebsites leert echter dat, hoe verder content wegdrijft van concrete informatie over aandoeningen, behandelingen en de praktijk, hoe geringer de attentiewaarde en het gebruik. De conclusie is duidelijk: in ieder geval in de digitale wereld is de zorgconsument niet geïnteresseerd in uw mening. Tenminste, zo lang deze is gecombineerd met hetgeen men primair van u verwacht: toepasbare vakinformatie.
Het wordt anders als u uw opinies deelt via platforms die daarvoor zijn opgericht en die dus een ‘natuurlijke’ omgeving bieden. Digitale –en natuurlijk ook gedrukte- discussiepagina’s van publieksmedia; special interest- sites van patiëntenverenigingen; medische vakmedia. Vanuit uw eigen digitale omgeving kunt u ernaar linken en omgekeerd, maar vermijd dat dergelijke content uw primaire content ‘vervuilt’. De ervaring leert dat dit op het bereik en gebruik van beide soorten geen positieve invloed heeft. Bespaar u dus de moeite of doe ’t goed: daar waar het effect heeft.
Mijn tips:
- Zoek bij elk bericht het medium dat daarbij hoort; uw eigen site lijkt het makkelijkst, maar voor goede content is het landelijk dagblad dichterbij dan u denkt.
- Beperk u in het aantal onderwerpen waarover u opinieert; neem niet het lot van de hele wereld op uw schouders.
- Geef uw bezoeker de keuze; plemp niet meteen de hele tekst van een niet-direct aan uw praktijk gekoppeld artikel op uw site, maar beperk u tot een introtekstje en linkje.
- Vraag een second opinion; is uw artikel écht zo relevant en goed geschreven als u denkt?
Richard van Berkel
LVB Networks
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen