Blog: 5 tips voor een aangename wachttijd
5 tips om het wachten zo aangenaam mogelijk te maken:
1. Informeer je klanten over de uitloop
Gedachten als "hoe lang gaat het nog duren?" of "zijn ze me niet vergeten?" geven onrust. Je stelt mensen op hun gemak wanneer je excuus maakt voor de uitloop en erbij vertelt hoe lang het nog ongeveer gaat duren. Het tonen van de actuele wachttijden via narrowcasting kan een goede optie zijn.
2. Creëer een prettige omgeving
De tijd gaat sneller in een prettige omgeving. Een sfeervolle wachtkamer en gelegenheid om comfortabel te zitten helpen daarbij. Kijk eens wat er in de wachtkamer aan de muur hangt. In onze praktijk hebben mensen zicht op een levensgrote foto van het strand, daar krijgen we veel positieve reacties op. Kleurrijke schilderijen doen het ook vaak goed.
3. Televisie, wifi en een leestafel
Een televisie en een leestafel met ruime keuze aan tijdschriften en kranten geven de nodige afleiding. De beschikbaarheid van wifi doet wonderen. Een spelletje doen, e-mail lezen of even chatten, het zijn de dingen die we in ons dagelijks leven vaak doen. Zo kan wachten overgaan in ‘even ontspannen’.
4. Denk aan de kleintjes
Wat is leuker dan met ‘vreemd’ speelgoed spelen? Een speelhoekje met lego, wat Donald Ducks, Playmobil, autootjes, puzzels en kleurboeken houdt de kleintjes bezig. En rustige kinderen zorgen voor rustige ouders!
5. Bied de mogelijkheid voor een nieuwe afspraak
Loopt de wachttijd echt uit de hand of wordt een klant onrustig omdat hij mogelijk een afspraak mist? Geef dan de mogelijkheid om een nieuwe afspraak in te plannen. Natuurlijk is dat niet leuk maar soms is het de beste oplossing.
Doris Post
Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
Voorpraktijken doet ‘contractencheck’ bij de inkoop: Minder uitzoekwerk, kwaliteitscontrole en ruime besparingen
26 sep 2023 5 min‘Samenwerking met Voorpraktijken scheelt ons veel uitzoekwerk, biedt een goede…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen