Start-up: Fysiotherapeut op de bakfiets
Een paar honderd fysiotherapeuten kwamen op 11 september naar Veenendaal voor het SpotOnMedics Gebruikersevent. Een deel van het programma was gewijd aan de mogelijkheden van FysioOne, de software die SpotOnMedics levert voor fysiotherapiepraktijken. Daarnaast waren er verschillende workshops over praktijkmanagement, marketing en innovatie (en een yogaklasje voor de ontspanning).
Fysio op de fiets
Ik bezocht de workshop van fysiotherapeut en echte ondernemer Olivier Boon die het bedrijf Fysio2You startte onder het motto “Wat Uber en thuisbezorgd kunnen, kan ik ook”. Hij levert fysiotherapie aan huis in zijn woonplaats Amsterdam.
Hij koos als vervoermiddel een bakfiets; in Amsterdam is dat heel handig omdat je een bakfiets, in tegenstelling tot een auto, overal kunt parkeren. Zijn tarief bepaalt hij zelf, hij heeft geen contract afgesloten met zorgverzekeraars. Klanten kunnen op allerlei digitale manieren met hem in contact komen, Whatsapp blijkt het populairst. Afrekenen kan (onder andere) met een tikkie. Zijn klantenbestand is heel divers, bijvoorbeeld toeristen, expats of bedrijven. Relatief vaak wordt hij gevraagd voor acute klachten.
Kunst-en-vliegwerk
De slogan ‘Fake it till you make it’, bleef bij mij hangen. Toen Boon net was begonnen en nog maar weinig klanten had, wilde het Parool een dag meelopen. Met enig kunst- en vliegwerk leek de agenda toch redelijk gevuld. Hij benaderde ook verschillende andere media en kreeg zo behoorlijk veel gratis publiciteit.
Als take-home-message wilde Boon de fysiotherapeuten vooral meegeven dat je niet bang moet zijn om een goed idee te onderzoeken en in de praktijk te brengen: “Ook in de zorg zijn er meer mogelijkheden dan dat je misschien verwacht. Heb je een vernieuwend idee, werk het uit en ga ervoor. Laat je niet door een obstakel van de baan slaan maar denk om dit probleem heen en ga door.”
Bekijk hier alle presentaties van de bijeenkomst.
Maaike Heijltjes
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen