PrikPunt: eerste hulp bij prikaccidenten voor huisartsenpraktijken
Een prikaccident is een onverwachte gebeurtenis waarvan de afhandeling praktische problemen kan meebrengen. Bovendien is een adequate afhandeling complex en lastig te combineren met een vol spreekuur. Daarnaast is de vraag of het ethisch wenselijk is dat een huisarts/werkgever eigen medewerkers behandelt.
Prikaccidenten: verzamelnaam voor prik-, bijt-, snij-, krab-, of spataccidenten met een risico op bloed-overdraagbare aandoeningen (hepatitis B, hepatitis C, HIV).
PrikPunt, onderdeel van VaccinatieZorg BV, is een landelijke 24 uurs meld- en advieslijn voor werkgerelateerde prikaccidenten, bemand door BIG-geregistreerde verpleegkundigen met als achterwacht de artsen-microbioloog van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Aan de hand van het LCI-protocol van het RIVM bepaalt PrikPunt het gelopen risico. Desgewenst regelt PrikPunt de eerste acute medische interventie op locatie, zo nodig wordt overlegd met, of verwezen naar een HIV-behandelaar in de regio.
Frequent benaderen huisartsen PrikPunt waarbij zij met name een beroep doen op onze kennis, snelheid en expertise. Om de dienstverlening van PrikPunt voor huisartsenpraktijken toegankelijker en financieel aantrekkelijk te maken, biedt VaccinatieZorg de PrikPunt Huisartsenmodule. Aansluitkosten en een tarief voor risico-inschatting/advies zijn opgenomen in de module die voor een jaar afgesloten wordt. Bij een medische interventie na een prikaccident gelden aanvullende kosten.
Per jaar handelt PrikPunt ruim 3000 prikaccidenten af. Alle meldingen worden geregistreerd en de kwaliteit wordt bewaakt. Daarnaast levert VaccinatieZorg aan het RIVM kwalitatieve en kwantitatieve informatie voor onderzoek.
Peter Schneeberger, arts-microbioloog Jeroen Bosch Ziekenhuis ’s-Hertogenbosch
Janet Warmelts, senior consultant VaccinatieZorg
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Weg met 'preventie, preventie, preventie'?
17 nov 2023 3 minPreventie, preventie, preventie. In de moderne tandheelkundige praktijk is de nadruk op preventieve zorg…
Mascha van Wermeskerken bij Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Meters maken met een helder strategisch praktijkplan’
14 nov 2023 4 minMascha van Wermeskerken laat tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 9 december) zien hoe je als praktijk een…
‘Employer branding en modern werkgeverschap’: een sterk merk voor personeelsbinding en profilering
20 sep 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane: ‘Bij employer branding hoort simpelweg: beloftes nakomen’
14 aug 2023 6 minKirsten Elenbaas-Baane, directeur van communicatie-adviesbureau ZorgPromotor, verzorgt op 5 september het…
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
9 mei 2023 4 minFleur Ehlert en Anouk Both, praktijkconsultants van Dentiva, gaan tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25…
Reactie toevoegen