De zorg in balans…. met deze visie slaan Vcare connect en HMCC de handen ineen
Waar Vcare connect haar expertise heeft in de ontwikkeling van techniek, biedt HMCC door de inzet van doktersassistenten, verpleegkundigen, triagisten en regie-artsen, ondersteuning van de telefonische bereikbaarheid op afstand. 'Zo ondersteunen we de dagpraktijk en verlagen we de werkdruk. We bieden een unieke propositie. Onze medewerkers zijn ervaren en geschoold in het werken met een HIS. We zorgen voor vastigheid door dezelfde medewerkers bij een praktijk in te zetten. Wat we doen is de telefonisch bereikbaarheid optimaliseren en slimme technologie introduceren. We zorgen dat patiënten bij de juiste zorgverleners terechtkomen of we geven een zelfzorgadvies. En: we zijn declarabel’, legt Patrick Eliasar, directeur van HMCC Medical Group, uit.
Maatwerk
‘Door deze zorg op afstand proberen we een significante afname van het telefoonverkeer te realiseren. Dat kan via verschillende constructies, zoals een overflowconstructie waarbij onze medewerkers een deel van de gesprekken afhandelen via integratie met het Huisartseninformatiesysteem (HIS) op de praktijk, inclusief ondersteuning van een geautomatiseerd triagesysteem.’
‘De patiënt staat centraal. Zo komt er meer rust in de praktijk. Iedere praktijk is en werkt anders. Het maakt uit of de praktijk in een dorp of in een achterstandswijk zit. We vragen goed uit waar de uitdaging zit en waar behoefte aan is. Zo kunnen we een maatoplossing bieden.’ vervolgt Eliasar.
Verbindende factor
Vcare connect ondersteunt zorgverleners in hun communicatie met patiënten en andere zorgprofessionals. Het Vcare platform biedt tal van applicaties voor bijvoorbeeld het aanvragen van herhaalrecepten, videobellen, een e-consult of een sms-service. ‘Met alle functionaliteiten die we hebben ontwikkeld, kan het communicatieproces in de praktijk efficiënter en werkdrukverlagend ingericht worden. We kijken hoe de techniek het werkproces kan ondersteunen. Daar zit wel een grens aan. De zorgsector is gericht op het menselijk contact en niet op techniek, maar techniek is niet genoeg om de menselijke kant van de zorg te faciliteren. Vandaar dat wij de verbindende factor willen zijn: we combineren de noodzakelijke techniek met menselijke contacten’, aldus Sanne van Geenhuizen, marketingmanager bij Vcare connect.
Partnership
HMCC en Vcare connect bieden in een partnership zorg op afstand en een communicatieplatform dat expliciet ontwikkeld is voor de zorg. Dankzij dit partnership wordt de bereikbaarheid van zorg op afstand, die HMCC biedt door inzet van vakkundige zorgprofessionals, geïntegreerd in het Vcare communicatieplatform.
Van Geenhuizen: ‘Nood breekt wet, dat zagen we tijdens de coronacrisis. Voor veel praktijken blijft techniek spannend maar techniek is absoluut noodzakelijk om goed bereikbaar te blijven voor de patiënten. De zorgvraag wordt steeds meer een zorgeis, groeit en is complex. Veel praktijken kampen met een hoge werkdruk en praktijkmanagers vragen zich dagelijks af hoe ze het werkproces binnen de praktijk kunnen optimaliseren.’
Techniek is een middel voor de oplossing
Het aanvragen van herhaalrecepten bijvoorbeeld. Van Geenhuizen: ‘Een doktersassistente is gemiddeld acht uur per week bezig om de receptenlijn uit te luisteren. Als een medewerker van HMCC dit overneemt, kan de doktersassistente voor een andere taak worden ingezet.’
Eliasar wijst erop dat techniek een middel is om een oplossing te realiseren. ‘Op een eenvoudige manier kan de praktijk, gedurende piekmomenten bijvoorbeeld of als er veel ziekmeldingen zijn, een deel van de telefoongesprekken bij ons neerleggen.’
Hij vertelt dat de medewerkers van HMCC van de locatie van de praktijk weten en wat het dichtstbijzijnde ziekenhuis of apotheek is. ‘Ze zitten ver weg maar zijn voor de patiënt toch dichtbij. Waar de techniek stopt, neemt de menselijke kant het over.’
Balans terugbrengen
‘We proberen de balans in de praktijk en in de zorg terug te brengen. We zijn gaan samenwerken om meer rust in de praktijken te brengen’, verklaart Van Geenhuizen. Beide partijen zien dat de huisartsenzorg in de knel is gekomen, ook door de wachtlijsten bij de jeugdzorg en de ggz. ‘Het zorgt voor veel onrust in de praktijk, bij de huisartsen en hun ondersteunend personeel.’
Eliasar en Van Geenhuizen gaan het gesprek met praktijkmanagers graag aan. ‘Iedere praktijk krijgt maatwerk. We kijken wat er speelt in een praktijk, de praktijkmanager kan bij ons op bezoek komen. We maken samen een agenda en werken met dezelfde kleurcodes als de praktijk. We zorgen dat we weten hoe het HIS en de huisartsen werken. We proberen het werkproces zoveel mogelijk te stroomlijnen, zodat het systeem voor je gaat werken’, verklaart Eliasar.
Kijk voor meer informatie op: dezorginbalans.nl
Reactie toevoegen