AVG en gedeelde werkplekken
Binnen ICT gaan beveiliging en gebruikersvriendelijkheid meestal slecht samen. Iedere vorm van beveiliging levert vaak voor de gebruiker een extra drempel op. Gebruikers kiezen altijd de weg van de minste weerstand, met als gevolg dat beveiligingen worden omzeild.
In de gezondheidszorg worden computers anders gebruikt dan in kantooromgevingen. Er is over het algemeen geen sprake van persoonlijke werkplekken, maar juist van gedeelde werkplekken. Ondanks het feit dat hier op grote schaal bijzonder gevoelige persoons gegevens op worden verwerkt, laat de beveiliging meestal veel te wensen over. Werkplekken staan veelal ingelogd met generieke gebruikersaccounts waarvan de wachtwoorden bij alle medewerkers bekend zijn. Ook worden ze vaak onbeheerd achtergelaten, en is er geen registratie van welke medewerker op welk moment toegang had tot deze gegevens, laat staan wie daarin wijzigingen heeft uitgevoerd.
“De beveiliging van gedeelde werkplekken was ons al jaren een doorn in het oog”, aldus Matthijs Aarnoudse van Supracom, een ICT-dienstverlener voor dentale praktijken. “Je weet dat het veiliger moet, maar geen enkele oplossing past bij de manier waarop onze klanten werken. Bij taakdelegatie en een meerkamerplanning, waarbij een behandelaar de hele dag flexibel op verschillende systemen werkt, hoeven wij echt niet aan te komen met een werkwijze waarbij steeds in- en uitgelogd moet worden met een persoonlijk account. Die procedure duurt soms al langer dan de feitelijke behandeling. Meerdere keren hebben wij geprobeerd deze manier te implementeren, om er later achter te komen dat men ’s ochtends de computer op een willekeurige naam opstart, en gedurende de dag op die gebruikersnaam laat staan."
Volgens Aarnoudse zijn er wel andere oplossingen te bedenken, maar die zijn vaak gebaseerd op zeer kostbare software in combinatie met thin clients en een terminal server. “Onze klanten hebben gemiddeld vijftien werkplekken. Voor deze omgevingen is deze vorm van beveiliging onbetaalbaar. Daarom hebben wij gezocht naar een oplossing die juist geschikt is voor kleinere netwerken, en die aansluit bij de manier waarop een dentale praktijk werkt. Wij hebben dit gevonden in FlexLogin. Deze software haakt in op de bestaande netwerkconfiguratie, en voegt hier een beveiligingslaag aan toe. Alle medewerkers in een praktijk krijgen een eigen contactloze smartcard, waarmee systemen ontgrendeld kunnen worden. In een centrale database wordt geregistreerd welke medewerkers gebruik hebben gemaakt van de systemen in het netwerk. Dit draait allemaal in de Cloud, waardoor deze oplossing geschikt is voor netwerken vanaf 1 werkplek."
Supracom heeft FlexLogin inmiddels geïmplementeerd bij meerdere praktijken. “Naar volle tevredenheid”, aldus Aarnoudse . “Het is gebleken dat juist de gebruikers enthousiast zijn over FlexLogin, omdat het ze juist makkelijker maakt om op een systeem in te loggen”
Zelf FlexLogin proberen? Laat uw systeembeheerder een gratis account aan maken op www.flexlogin.nl . FlexLogin werkt met de meeste NFC- kaartlezers en kaarten. Deze zijn uiteraard ook te bestellen in de webshop.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uurUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:00 uur 4 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…
Vcare en Fonkelzorg over ‘de AI-revolutie’ in de eerste lijn: AI verbetert bereikbaarheid, triage én consulten
5 feb om 15:15 uur 5 minDe opkomst van kunstmatige intelligentie-toepassingen in de huisartsenpraktijk gaat razendsnel. Tegelijkertijd…
Orthopedisch chirurg Paul Koning nam initiatief tot Prisma en OurMind: ‘AI-toepassingen geven een boost aan het werkplezier van dokters’
16 dec 2024 6 minAgilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec 2024 5 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Bellen met Lotte: Complete telefonieoplossing die voor rust en overzicht in de praktijk zorgt
1 okt 2024 4 minBellen met Lotte biedt een complete telefonieoplossing voor de eerstelijnszorg om zorgverleners weer tijd te…
Agilio Verbetertraject: Continu verbeteren van de praktijkvoering, patiëntenzorg én teamsamenwerking
17 sep 2024 5 minAgilio Software Nederland biedt als kennisprovider een nieuw traject aan waarin praktijkmanagers op basis van…
Reactie toevoegen