Ontbreekt de teamspirit? Coach, coach, coach
Wat is eigenlijk betrokkenheid? ‘Er is sprake van betrokkenheid als een medewerker zich verbonden voelt met de organisatie en het werk, hart voor de zaak heeft, zich wil inspannen om doelen te behalen en assertief is’, legde Hero Abdulla, consultant mondzorg bij MedicPlek uit.
Een op de acht medewerkers is volgens haar een betrokken medewerker. ‘Een lastige groep om bij je praktijk te betrekken zijn zzp’ers.’
‘Patiënten zijn minder tevreden’
Er zijn verschillende gevolgen als de betrokkenheid van medewerkers laag is. ‘De sfeer is slecht of klagerig, er is minder productiviteit en dus minder omzet en resultaten, een hoog verzuim en uitstroom. Patiënten merken het, die zijn minder tevreden en er worden fouten gemaakt. De teamspirit is minder’, aldus Abdulla.
Wat voelen medewerkers zelf? ‘Ze hebben het gevoel er niet bij te horen, niet belangrijk genoeg gevonden te worden, ze zijn boos, gefrustreerd of teleurgesteld. Ze hebben daar zelf last van.’
Betrokken medewerkers zijn enthousiast en productiever, willen een stap extra zetten, denken mee en zijn proactief. ‘We stoppen er te weinig energie in.’
Zeker nu de teams groter worden en meer medewerkers in deeltijd werken is het belangrijk om de doelen en de regels duidelijk te communiceren. Doe dat niet via de app.
‘Als leidinggevende heb je hierin een cruciale rol. Niet eenmalig maar elke dag, dan gaan ze harder lopen voor je!’
De adviezen van Hero Abdullah:
- Wees betrokken en betrek je medewerkers erbij. Soms komen ze met goede ideeën;
- Coach, coach en coach;
- Erken en waardeer;
- Geef het juiste voorbeeld;
- Vier successen;
- Bevorder conflicten (ja, echt. Anders blijven zaken die niet worden uitgesproken dooretteren. Laat zaken escaleren!);
- Verbeter de interne communicatie en houd deze goed bij. Communiceer niet over veranderingen via via, maar op tijd en met iedereen;
- Hou protocollen up-to-date.
Reactie toevoegen