Maaike van der Mee: ‘Straal daadkracht, energie en een open houding uit’
Als je niet van mensen houdt, moet je geen leidinggevende worden, aldus Maaike van der Mee bij de start van haar presentatie.
Maar waar begin je, er komt bij de start heel veel op je af. Duidelijk is dat je niet zonder de assistentes kunt. ‘Het personeel is mijn middel’, verklaart een van de praktijkmanagers. Start je als praktijkmanager en ben je nieuw in het team, dan helpt het Volgens Van der Mee als je uit de mondzorg komt en kennis van de branche hebt. ‘Je spreekt dezelfde taal.’
Functieomschrijving ontbreekt vaak
Als praktijkmanager ben een duizendpoot, je loopt al snel over. Een functieomschrijving ontbreekt nog in veel praktijken. ‘Geef daarom je grenzen aan en bespreek je taken’, adviseert Van der Mee. Marloes van Schooten vertelt dat zij niet blij wordt van operationele taken uitvoeren. Ze denkt liever mee over de visie en toekomst van de praktijk. Een doktersassistent in de praktijk volgde de opleiding tot praktijkmanager. We hebben de operationele taken verdeeld, zodat ik meer op strategisch niveau kan werken.’
Het is wel goed om als praktijkmanager ook op operationeel niveau te hebben gewerkt, voordat je meer op strategisch niveau gaat werken. ‘Onderzoek waar je goed in bent en maak dat kenbaar aan de praktijkhouder’, geeft Van der Mee als tip.
Flexibel en oplossingsgericht
Een praktijkmanager hoort flexibel en oplossingsgericht te zijn. Ze zorgt voor stabiliteit, gericht op de lange termijn, blust brandjes, richt zich op medewerkers en werkprocessen en zorgt ervoor dat de afgesproken doelen gerealiseerd worden. Volgens Dorothy Oomen is het belangrijk om over je kwaliteiten, competenties en affiniteiten na te denken. ‘Ben je een manager van alles of een praktijkmanager? Het vraagt om een duidelijk takenpakket.’
Diverse rollen
Je vervult diverse rollen in een team en iedereen heeft zijn eigen voorkeursrol. Je kijkt bijvoorbeeld naar het eindresultaat, naar het product, maar ook naar hoe het team de taken uitvoert. Je moet zelf ondernemend zijn en een coach voor je medewerkers. Je bent dus een beheerder, een ondernemer, producent en integrator.
Van der Mee: ‘Voor een goed lopend proces moet je alle rollen vervullen, maar dat is heel moeilijk. Je managet ook je eigen proces, je groeit als manager. Kijk daar ook regelmatig naar. Ga na waar je blij van wordt.’
Van der Mee benoemt een aantal eigenschappen van een manager. ‘Deze beschikt over een helicopterview, is mensgericht en heeft veerkracht en daadkracht. ‘Vraag feedback, dat stellen medewerkers op prijs. Probeer jezelf te verbeteren en beschik over zelfkennis, humor en relativeringsvermogen.’
‘Laat je zien op de werkvloer’
Van der Mee benadrukt dat het van belang is dat je oprechte interesse in mensen toont. ‘Laat je zien op de werkvloer. En begin je ergens, plan dan kennismakingsgesprekken in. Niet tussen de bedrijven door en laat de medewerkers onderwerpen opgeven waar ze het over willen hebben met je.’
Waas duidelijk in je communicatie. ‘Zeg af en toe: Zo gaan we het doen. Je bent praktijkmanager, durf beslissingen te nemen, je moet kunnen optreden.’
Maak duidelijke afspraken met je praktijkhouder over je taken en je mandaat. Focus op je team. ‘Maak je hard voor de belangen van je medewerkers.’
Jezelf kwetsbaar opstellen wordt volgens Van der Mee gewaardeerd. Kijk welke kwaliteiten je als leidinggevende al hebt, zet je deze ook daadwerkelijk in, waar heb je moeite mee?
Een natuurlijke autoriteit krijg je niet van de een op de andere dag. ‘Dat krijg je door onder meer kennis en kunde, doorzettingsvermogen, afspraken nakomen en het tonen van emoties.’
Tot slot: ‘Als je begint met leidinggeven is het essentieel dat je vooral een mens met een hart blijft. Mens zijn gaat gepaard met emoties. Deze mag je hebben.’
Maaike van der Mee is docent, praktijkmanager en oprichter van de Dental Dutch Academy. Ze schrijft regelmatig blogs voor MedischOndernemen en het PraktijkmanagersNetwerk.
Reactie toevoegen